W branży spożywczej do dyspozycji jest obecnie mnóstwo produktów pochodzących zarówno z rodzimych upraw i przedsiębiorstw, jak i najodleglejszych zakątków świata. Każdy z nich posiada swoje wyjątkowe walory i odbiorców, którzy nie wyobrażają sobie bez niego świata kulinariów. Jednak każdego roku w przemyśle spożywczej obecne są pewne trendy, które wskazują, jakie dania, artykuły spożywcze i filozofie kulinarne będą cieszyły się największym zainteresowaniem. Poznaj trendy żywieniowe 2024 i bądź na bieżąco.
Spis Treści:
Świadomość konsumentów i ich wiedza na temat kulinariów i produktów spożywczych nieustannie wzrasta. Jednocześnie rosną również oczekiwania względem dostawców i producentów żywności, co powoduje, że przemysł spożywczy oferuje coraz większy wybór różnorodnych produktów, w tym także gotowych dań.
W kształtowaniu predyspozycji konsumenckich i oczekiwań, a także popytu na określone towary ogromny wpływ mają trendy żywieniowe. Mianem tym można opisać zainteresowania i modę na konkretne artykuły spożywcze, ale również sposoby ich obróbki, dania, w których są wykorzystywane czy określone działania, które towarzyszą ich przygotowywaniu. Taka moda żywieniowa w dużej mierze związana jest nie tylko z właściwościami danego produktu, ale też kulturą czy prowadzonym stylem życia.
Co roku trendy żywieniowe ulegają pewnym zmianom. Tak jest również w przemyśle spożywczym 2024. Warto jednak mieć na uwadze, że w wielu kwestiach przyjęte w poprzednich latach tendencje nie ulegają zmianie, a utrwaleniu i kontynuacji. Można to dostrzec w przemyśle spożywczym w 2024 roku.
Co roku na trendy żywieniowe wpływ ma wiele kluczowych czynników. Popularność określonych produktów spożywczych, metod obróbki czy konkretnych dań wynika z aspektów zdrowotnych, zawartości składników odżywczych, ale też dbałości o środowisko.
Na trendy na rynku żywności istotny wpływ mają również aspekty społeczne i sytuacja finansowa, a także zwyczaje, tradycja czy klimat. Trendy żywieniowe 2024 ściśle uzależnione są również od zagadnień ekologicznych i związanych ze środowiskiem naturalnym. Obecnie coraz częściej brana jest pod uwagę liczba ludności na świecie, a przemysł spożywczy ulega zmianom, które mają na celu zapewnienie przyszłym pokoleniom odpowiedniej ilości pożywienia. Zgodnie z szacunkami za ok. 75 lat na świecie ma być aż 11 mld ludzi, co już dziś stanowi dla branży spożywczej duże wyzwanie.
W kształtowaniu trendów żywieniowych ogromną rolę pełnią również środki masowego przekazu, a w szczególności sfera social media. Reklama określonych produktów i promowanie danego stylu żywienia ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe, a co za tym idzie zapotrzebowanie na określone artykuły.
Znajomość trendów żywieniowych w przemyśle spożywczym jest przydatna nie tylko dla osób, które na co dzień przygotowują posiłki czy interesują się zdrową żywnością. Przemysł spożywczy 2024 i obowiązujące w tym roku trendy są bardzo ważne także dla producentów i dostawców żywności. Dzięki znajomości obecnej mody i preferowanych wyborów mogą oni dostosować swoje oferty, jak i profil działalności do popytu. Takie działania to szansa na zwiększenie zysków, wyróżnienie się na tle konkurencji i wzrost renomy marki.
Znajomość trendów żywieniowych pozwala też o wiele lepiej przygotować się do prezentacji towarów i usług np. na targach żywności. To możliwość nawiązania współpracy z innymi podmiotami z branży spożywczej oraz zyskanie uznania w środowisku branżowym.
Trendy żywieniowe w 2024 to zarówno wprowadzenie nowych zainteresowań kulinarnych, jak i kontynuacja istotnych kwestii podejmowanych w poprzednich latach. Jednym z najistotniejszych aspektów jest dbanie o środowisko naturalne i podążanie za rozwiązaniami, które zmniejszą ślad węglowy czy ilość powstających odpadów.
Szeroko pojęte trendy w branży gastronomicznej, jak i żywieniowej to także dalszy ciąg uświadamiania społeczeństwa o istocie korzystnych dla środowiska rozwiązań, takich jak np. niemarnowanie jedzenia czy ograniczenie korzystania z plastikowych opakowań w gastronomii.
Rok 2024 to zwrócenie uwagi na kuchnię roślinną. Choć we wcześniejszych latach przywiązywano dość dużą uwagę do produktów bezmięsnych i niepochodzących od zwierząt, trendy żywieniowe w 2024 roku w tej kwestii osiągną swoje apogeum. Poza różnego rodzaju substytutami mięsa, które należały do trendów żywieniowych w 2023 roku, obecnie największe zainteresowanie budzić będą produkty i dania, w których składzie znajdują się wyłącznie składniki pochodzenia roślinnego.
Przemysł spożywczy 2024 to też skupienie się na produktach nieprzetworzonych i daniach, które w swoim składzie zawierają niewiele składników. Taka kuchnia jest zarówno odpowiedzią na potrzeby osób dbających o zdrowie, jak i konsumentów, którzy świadomi są dbania o klimat i środowisko.
Proste składy z produktami pochodzenia roślinnego to również zwrócenie uwagi na aspekty etyczne i poszukiwanie nowych produktów, które swoim smakiem i właściwościami mogłyby zastąpić dotychczas pożądane i wybierane produkty. W miejsce chętnie wybieranych gotowych dań warto więc wybierać świeże produkty, z których w krótkim czasie i w prosty sposób można przygotować pożywne i zdrowe dania. Świeże warzywa, owoce, grzyby czy pełne zboża oraz możliwości stworzenia z nich świeżych, prostych dań można zaliczyć do trendów żywieniowych 2024.
Pewną nowość w 2024 roku stanowi wegańska wersja ryby, czyli faux fish. Popularność zyskają tu nie tylko roślinne pasty rybne, ale też plastry z roślinnego łososia, wegańskie filety rybne czy krewetki, które wręcz ciężko będzie odróżnić od tradycyjnego produktu rybnego. Wegańskie owoce morza i ryby to propozycja dla wegan i coraz większej liczby osób preferujących dietę roślinną. Produkty tego typu nie tylko smakują jak ich naturalne odpowiedniki, ale też przypominają je pod względem koloru, kształtu czy konsystencji.
Producenci żywności i dystrybutorzy, którzy zdecydują się na poszerzenie swojej oferty o wegańskie ryby, krewetki, kalmary, paluszki krabowe czy kawior, mają tu szansę nie tylko wybicia się na tle konkurencji, ale też zyskania aprobaty wśród konsumentów i tym samym rozwoju swojego biznesu.
Ze względu na zdrowe składniki i wartości odżywcze ogromne znaczenie zyskają produkty sezonowe i świeże. Menu, jak i moda żywieniowa w ciągu roku często będzie ulegać zmianom właśnie w związku z tym aspektem. Szczególne zainteresowanie będzie też dotyczyło wyrobów i produktów lokalnych, wytwarzanych w sposób ekologiczny i zdrowy. Chętniej wybierane też będą propozycje zawierające w składzie regionalne składniki.
Obecnie konsumenci i Internauci poszukują też ciekawych inspiracji i chętnie sięgają po nowe, nieznane dotąd produkty. Dlatego też warto zwrócić uwagę nie tylko na dostarczanie klientom określonych artykułów spożywczych, ale też regularne przekazywanie im pomysłów na ich wykorzystanie. Aktywne prowadzenie kanałów w social mediach czy blogów kulinarnych z przepisami zawierającymi sprzedawane artykuły z pewnością pomoże w prowadzeniu biznesu i korzystnie wpłynie na kondycję firmy oraz jej wizerunek, czy sprzedaż.
Trendy żywieniowe 2024 to również wzrost popularności kuchni fusion. Łączone będą produkty i dania pochodzące z odległych zakątków świata, które dotąd w nie były razem stosowane czy popularne. W tradycyjnych potrawach chętnie wykorzystywane będą produkty z innych kuchni. Popularny twaróg w pierogach będzie można zastąpić włoską ricottą, a do pizzy dodać np. sushi. Popularne dania fast food przybierać też będą znacznie zdrowszą formę poprzez zamianę wysokoprzetworzonych produktów zdrowymi.
Dzięki takim trendom na rynku żywności możliwe stanie się odświeżenie stosowanych od lat, tradycyjnych przepisów i uzyskanie zupełnie nowego spojrzenia na wiele produktów. Kulinarne eksperymentowanie zachęci konsumentów do sięgania po nowe produkty i dotąd niestosowane. Wzrost zainteresowania określonymi artykułami, a także gotowymi daniami kreować też będą media społecznościowe i przekazy medialne. Warto więc obserwować informacje przekazywane na ten temat i brać je pod uwagę.
Trendy żywieniowe 2024 to również wyraźny zwrot w kierunku intensywnie przyprawionych potraw. Szczególnym powodzeniem będą się tu cieszyły dania pikantne z dodatkiem różnych gatunków papryczek. Obok chętnie stosowanych papryczek jalapeno, popularność zyska włoskie kalabryjskie chilli, choć jest to produkt bardzo ostry (kilkanaście razy bardziej niż jalapeno) i porównywany niekiedy z samym pieprzem cayenne. Chęć odkrywania pikantnych smaków i tworzenie dań będących nieoczywistym połączeniem sprawi, że warto będzie dodać do oferty różne rodzaje papryczek wraz z właściwymi oznaczeniami poziomu ostrości.
Tradycyjne i często wykorzystywane zboża, a w tym głównie pszenica będą zastępowane innymi, niekiedy mało znanymi propozycjami powszechnie stosowanymi w kuchniach odległych zakątków świata. Wśród takich produktów znajdą się m.in. zboża o obfitych ziarnach czy pseudozboża. Przemysł spożywczy 2024 szczególnie zwrócony zostanie w kierunku komosy ryżowej, gryki, amarantusa czy dzikiego ryżu. Na półkach sklepowych poszukiwane będzie również fonio, teff czy proso palczaste.
Trendy żywieniowe 2024 w dużej mierze będą również kontynuacją wcześniejszych zainteresowań kulinarnych. Nadal modne będą dania kuchni orientalnej, bałkańskiej włoskiej czy smaki rodem z Karaibów. Chętnie też część składników z takich przepisów zastąpiona zostanie lokalnymi produktami, dzięki czemu możliwie stanie się odkrywanie nowych możliwości kulinarnych i zastępowanie dotychczasowych składników zdrowszymi.
2024 rok to dalszy wzrost świadomości konsumentów odnośnie do wpływu spożywanych produktów na zdrowie i ich naturalnych właściwości. Dlatego jeszcze częściej wybierane będą produkty organiczne, superfoods czy artykuły zawierające w składzie probiotyki i prebiotyki. Większym powodzeniem będą też cieszyć się produkty bez cukru oraz wspomagające układ pokarmowy. Wśród pożądanych towarów w branży spożywczej znajdą się zatem m.in. jarmuż, siemię lniane, żurawina, różnego rodzaju kiszonki, kombucha, ashwagandha, kefir, wodorosty czy algi. Wzrośnie też popyt na zamienniki cukru, szczególnie ksylitol, erytrytol czy stewię.
Wśród produktów mających wpływ na zdrowie i samopoczucie powodzeniem cieszyć się będą również artykuły niezawierające w składzie laktozy, glutenu, kazeiny oraz innych alergenów, takich jak np. orzechy. Związane jest to ze wzrostem liczby uczulonych i cierpiącymi na różnego rodzaju nietolerancje pokarmowe, a także choroby, w tym cukrzycę. Chętnie wybierane będą zatem artykuły spożywcze z niskim indeksem glikemicznym, pieczywa i makarony bezglutenowe, nabiał bez laktozy czy gotowe półprodukty bez glutenu w składzie.
Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, dlatego jeszcze większym powodzeniem niż dotychczas będą cieszyły się produkty nietuzinkowe nie tylko o unikalnym składzie, ale też ciekawym opakowaniu. To szansa dla producentów wyrobów delikatesowych, opartych na autorskiej recepturze czy rzadkim połączeniu składników. Popularne będą np. nietypowe alkohole wytwarzane z daktyli czy czekolady wzbogacone o niespotykane dodatki, a także słodkości i monoporcje wyróżniające się unikalną recepturą i prezentacją przyciągającą spojrzenie.
Warto też zwrócić uwagę na owoce, warzywa, grzyby i strączki. Często to właśnie te produkty także w daniach restauracyjnych wysuwać się będą na pierwszy plan. Dlatego też kluczowa będzie ich wysoka jakość, świeżość i pochodzenie. Serwowane dania będą coraz częściej przygotowywane w sposób, który pozwoli im zachować jak najwięcej cennych właściwości.
Uznanie klientów zyskają też podmioty gastronomiczne, które zadbają o nietuzinkowy sposób serwowania swoich dań lub zaoferują ciekawe miejsce na kulinarne spotkanie w gronie rodziny czy znajomych. Coraz częściej na prezent wybierane są degustacje i kolacje w takich miejscach jak dach wieżowca, ZOO czy w powietrzu na specjalnych platformach. Dodanie do oferty takiej dodatkowej opcji na zamówienie może być dobrym pomysłem na reklamę i pozyskanie nowych klientów.
Przemysł spożywczy 2024 to dalszy ciąg działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego. Promowane będzie świadome wybieranie produktów oraz ograniczenie marnowania jedzenia. Wpływ na ekologię będzie miał także sezonowy dobór składników i przygotowywanie dań na bieżąco. Priorytetem wciąż będzie redukcja śladu węglowego i komunikowanie o praktykach pozytywnie wpływających na środowisko.
Trendy żywieniowe 2024 to również sposób pakowania żywności i organizacja dostaw na wynos. Nadal kluczowe będzie odchodzenie od plastikowych opakowań i zastępowanie ich biodegradowalnymi, wielorazowymi czy możliwymi do poddania recyklingowi.
Aby możliwie jak najlepiej móc odpowiedzieć na zapotrzebowania konsumenckie w związku ze zmieniającymi się trendami żywieniowymi oraz ugruntować swoją pozycję na rynku, warto brać udział w wydarzeniach branżowych. Jednym z nich są targi żywności. Podczas udziału w takim przedsięwzięciu można nie tylko nawiązać obiecującą współpracę z dostawcami i producentami produktów żywnościowych, na które rośnie popyt, ale też zadbać o aspekty związane z ekologią, serwowaniem dań, technikami obróbki produktów czy pakowaniem.
Targi żywności to także możliwość jeszcze lepszego poznania aktualnego zapotrzebowania na określone produkty i udoskonalenie proponowanych rozwiązań. Obecność nie tylko rodzimych i lokalnych, ale także międzynarodowych firm daje szansę na zwiększenie eksportu oraz sprzedaży i zwiększenie zasięgów danej marki w branży spożywczej.
Coraz częściej w branży spożywczej stosowane są również nowoczesne technologie, które ułatwiają zarządzanie posiadanymi zasobami, właściwe przechowywanie artykułów spożywczych czy organizowanie ich przewozu. Podczas targów spożywczych istnieje możliwość zapoznania się z nowoczesnymi urządzeniami i dostępnymi systemami, których wykorzystanie znacznie ułatwia prowadzenie firmy, a jednocześnie daje szansę na dopasowanie zakresu oferowanych produktów czy usług do obecnie obowiązujących trendów żywieniowych.
Obecne trendy żywieniowe silnie związane są ze spożywaniem produktów roślinnych, zdrowych i odpowiednich dla osób z nietolerancjami. Ponieważ jedzenie związane jest dziś nie tylko z zaspokojeniem potrzeb żywieniowych, ale też łączy się ze sferą kulturową i rozrywkową, wciąż popularne będzie m.in. wykorzystywanie produktów i inspiracji z odległych zakątków świata.
Ponadto brak czasu na przygotowywanie posiłków spowoduje coraz większe zainteresowanie przekąskami i daniami na wynos. Warto więc zwrócić uwagę na kwestie opakowań ekologicznych i produktów gotowych do spożycia przygotowanych z wysokiej jakości składników.