Szanse i zagrożenia dla producentów owoców i warzyw

Polski rynek owoców i warzyw

Polska jest jednym z większych producentów i eksporterów w produkcji świeżych i przetworzonych warzyw i owoców w Europie, ale również na świecie. W ciągu ostatnich dwudziestu lat znacznie wzrosła ich produkcja, poprawiła się ich jakość, rozwinęło się nowoczesne przetwórstwo. Jednym z najczęściej eksportowanych produktów są jabłka, ale także czarna porzeczka, borówka wysoka, maliny i truskawki, a z warzyw pieczarki, warzywa kapustne, cebula, pomidory i marchew. Wysoka pozycja Polski jest efektem przedsiębiorczości producentów i przetwórców, ale również wsparcia finansowego ze środków publicznych.

W jaki sposób rozwijać sektor?

Istotne jest promowanie trendów żywieniowych dowartościowujący świeże owoce i warzywa oraz ich przetwory oraz aktualizacja oferty o nowe, innowacyjne sposoby przetwarzania. Szansą na rozwój jest również wzrost patriotyzmu konsumenckiego przy wyborze produktów przy sklepowych półkach oraz rosnąca świadomość ekologiczna i zainteresowanie konsumentów takimi produktami oraz posiadającymi unijne i krajowe znaki jakości, a także przetworami regionalnymi.

Problemy w branży

Jednym z największych zagrożeń dla branży jest brak współpracy ludzi i organizacji i brak wizji co zrobić z produktem/jak go kształtować i jak nim „podbić świat” – ukierunkowanie zasobów, inwestycji, rozwijanie technologii, jej obsługi, doradztwa, wypracowanie wiarygodnych rekomendacji dot. Etapów: planowania, sadzenia, nawożenia i pielęgnacji. Kolejnym z nich jest obniżająca się rentowność związana ze wzrostem kosztów, w tym kosztów zbiorów oraz niedostosowanie krajowego sektora owoców i warzyw do trendów wyznaczonych przez strategię i agendy UE oraz ONZ (Zielony ład, Cele Zrównoważonego Rozwoju).

Szansa na rozwój

Utrzymanie wysokiej pozycji na światowym rynku owoców i warzyw wymaga szeregu działań, w tym promocyjnych. Udział w międzynarodowych targach, gdzie producenci i przetwórcy owoców i warzyw mogą nawiązać kontakty z kupcami z całego świata daje możliwość dotarcia z ofertą i rozwinięcia sprzedaży swoich produktów na szeroką skalę. Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wspiera rolników m.in. współfinansując ich udział w takich przedsięwzięciach, co przyczynia się bezpośrednio do wzrostu wolumenu eksportu ogółem i na dany rynek oraz zwiększeniem się ilości zawartych kontraktów po wzięciu udziału w targach.

 

Źródło: UCHWAŁA Nr 9/2022 Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw z dnia 08 września 2022 r.