Roślinne zamienniki produktów odzwierzęcych na targach WorldFood Poland

Podążając za aktualnymi trendami, Organizatorzy Targów WorldFood Poland postanowili utworzyć nową kategorię produktową, ułatwiając tym samym odwiedzającym odnalezienie szerokiej oferty tych produktów na stoiskach wystawców

Rosnący trend, rosnąca sprzedaż

Według badań Euromonitora, które zostały zaprezentowane podczas ostatniej edycji targów WorldFood Poland, 18% respondentów pomiędzy 30 a 44 rokiem życia stara się przestrzegać diety roślinnej. Ten rosnący trend przekłada się również na dane ze sprzedaży wegańskich alternatyw np. dla nabiału. Według GfK Polonia w ciągu pierwszego półrocza 2021 r. sprzedaż wegańskich alternatyw dla tej kategorii wzrosła o 50%. Natomiast, jeśli chodzi o zamienniki mięsa, to jest to wzrost aż o 179%! Zmiany w preferencjach konsumentów spowodowały szybki rozwój kategorii roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych, a wartość tego rynku wzrosła w Polsce do 1,5 mld zł w 2021 r. Szacuje się, że w 2022 wartość rynku może przekroczyć nawet 2 mld zł.  Podążając za trendem, organizatorzy targów WorldFood Poland postanowili wprowadzić nową kategorię produktową ułatwiając branżowym odwiedzającym – przedstawicielom działów zakupów i zarządzania kategorią w sieciach handlowych, właścicielom i kierownikom firm spożywczych, inwestorom i mentorom, odnalezienie produktów z tej kategorii pośród szerokiego asortymentu Wystawców.

Chcemy być zdrowsi. Roślinne jedzenie: lepsze i dłuższe życie

Wzrost rynku roślinnych alternatyw dla produktów pochodzenia odzwierzęcego spowodowany jest w głównej mierze zmieniającym się stylem życia oraz rosnącym trendem dbania o zdrowie i dobre samopoczucie, co z kolei prowadzi do zmiany w nawykach żywieniowych i diecie polskich konsumentów. Ze względu na rosnące obawy zdrowotne związane z produktami i składnikami pochodzenia zwierzęcego, rosnącą populacją wegan i rosnącymi cenami mięsa, trend ten ma szanse na bardzo szybki wzrost. Roślinne substytuty mięsa zostały zidentyfikowane jako zdrowe źródła białka, które w porównaniu z mięsem oferują szereg korzyści społecznych, środowiskowych i zdrowotnych. 70% konsumentów deklaruje, że chce się odżywiać zdrowo i szuka w żywności czegoś, co będzie na ich zdrowie w istotny sposób wpływało. Mamy coraz większą świadomość, że nasza dieta jest kluczem do dobrego samopoczucia, trochę długowieczności, a przede wszystkim zdrowia -powiedział Krzysztof Kozak, Supersonic Foods podczas debaty na temat przyszłości branży spożywczej na targach WorldFood Poland 2022. Coraz popularniejszy staje się fleksiterianizm, który bierze pod uwagę te wartości i kieruje się w stronę niskoemisyjnych białek.

Roślinne alternatywy tańsze od tradycyjnego mięsa?

Nie można jednak nie wspomnieć o trudnościach, które spotkała cała branża w związku z konfliktem za wschodnią granicą. Sektor ten mimo notowanego ogromnego wzrostu ma swoje bolączki. W czasie wybuchu wojny kupno nawet zakontraktowanych komponentów do produkcji roślinnej żywności było utrudnione lub wiązało się z dużymi wzrostami ich ceny. Problemem jest także  dostępność surowców niezbędnych do wyprodukowania roślinnych produktów m.in. glutenu czy grochu. Przekłada się to na ceny gotowych produktów. Rafał Czech z firmy Bezmięsny podczas debaty pod patronatem FoodTalks zorganizowanej na WorldFood Poland 2022 zaznaczył: Nie widzę szansy na to, aby roślinne alternatywy mięsa były tańsze od tradycyjnego mięsa. Ale widzę szansę na to, aby te ceny mogły się  jakoś się wyrównać, co trochę się zaczęło już dziać.

Roślinna rewolucja na sklepowych półkach

Na półkach sklepów już pojawiają się nowe marki i produkty wpisujące się w ten trend, a sieci handlowe chcąc sprostać wymaganiom konsumentów muszą zadbać o odpowiedni asortyment. Podczas tegorocznej edycji Targów WorldFood Poland swoje oferty z roślinnymi zamiennikami mięsa prezentowały firmy takie jak m.in. Gusta Roślinne Kiełbaski, OneDayMore, Peas of Heaven, Lavica Foods, Better Food, Cultured Foods oraz Primavika. Różnorodność oferty produktowej tych producentów jest ogromna: rozpoczynając od klopsików i roślinnych kiełbasek poprzez wege pasztety, wędliny, dania gotowe i wiele innych. Podczas tegorocznej edycji konkursu o Złoty Medal Targów WorldFood Poland Jurorzy, którymi byli eksperci branży FMCG m.in. decydenci z sieci handlowych docenili produkt jednego z wystawców – OneDayMore Sp. Z o.o. sp. K. Roślinne klopsiki z czerwoną cebulką i tymiankiem zostały nagrodzone w kategorii Innowacje. To doskonała okazja, aby dotrzeć z produktem bezpośrednio do osób decydujących o zakupach w sieci i przez to zwiększyć swoje szanse na sprzedaż w danym sklepie.

Realne korzyści z udziału w Targach WorldFood Poland

Sieci handlowe już teraz muszą przygotować się na nadchodzącą roślinną rewolucję. Targi WorldFood Poland są doskonałym miejscem, aby z jednej strony zaprezentować swoją bogatą ofertę roślinnych produktów, a z drugiej ułatwiają przedstawicielom działów zakupów i inwestorom  znalezienie nowych i innowacyjnych produktów, które wzbogacą ich ofertę i pomogą przyciągnąć do ich sklepów coraz bardziej świadomych konsumentów. Aby umożliwić kupcom dotarcie do wybranych wystawców uruchomiony został specjalny program VIP-Buyer, w którym poprzez dedykowaną platformę mają możliwość umawiania spotkań w specjalnie wyznaczonej, komfortowej strefie do matchmakingu.  I na koniec, uczestnictwo w Targach WorldFood Poland to szansa aby poszerzyć swoją wiedzę na temat najnowszych trendów, szans i ryzyka związanego z branżą podczas dedykowanych debat, paneli i konferencji.