Wartość polskiego rynku napojów bezalkoholowych w 2016 roku szacowana jest na ponad 22 mld złWoda butelkowana, soki i nektary, napoje gazowane i inne typy napojów są bardzo ważną częścią naszego przemysłu spożywczego, a w ostatnich 5 latach wartość eksportu wzrosła o ponad 60%. Największym odbiorcą napojów produkowanych na terenie Polski są Niemcy.

W Unii Europejskiej łączna wartość rynku napojów bezalkoholowych wyniosła 134 mld euro. Filarami tego wyniku są Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Prognozy na najbliższe lata odzwierciedlają pozytywne nastroje dotyczące rozwoju całego rynku. Szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych w Polsce zwiększy się o 14% i tym samym przekroczy poziom 24 mld zł.

Znaczący wpływ na przewidywany wzrost mają czynniki gospodarcze, jak również trendy konsumenckie. Analizując poszczególne segmenty rynku, wyraźnie widać wzrost udziału wody butelkowanej. Wynika on głównie ze zwiększającej się świadomości konsumentów dotyczącej zdrowego stylu życia. Kolejne lata to wyraźne umocnienie tej tendencji, a do 2020 roku wartość sprzedaży detalicznej wody butelkowanej w Polsce przekroczy poziom 6 mld zł.
W  ostatnim czasie szczególnie popularne stały się wody delikatnie gazowane, pozwalające się cieszyć orzeźwiającym lekko musującym smakiem bez wysokiej zawartości dwutlenku węgla.

W sprzedaży pojawiły się również wody aromatyzowane (wyłącznie z dodatkiem naturalnego lub syntetycznego aromatu, zwykle owocowego) i wody smakowe (np. z dodatkiem soku owocowego i bez konserwantów).

Druga co do wielkości pod względem sprzedaży kategoria to napoje gazowane. Sokinektary i napoje owocowe są trzecim istotnym segmentem rynku. Prognozuje się, że w 2020 roku wartość tego segmentu osiągnie blisko 6,4 mld zł. Soki owocowe są, ze względu na wymogi prawne, grupą o stosunkowo małych możliwościach wprowadzania innowacji. Są to produkty w 100% składające się z owoców, do których poza naturalnym aromatem i innymi sokami owocowymi praktycznie żadnych innych składników (tj. konserwanty czy cukier) dodawać nie można.

W ostatnich latach można zaobserwować istotny wzrost zainteresowania konsumentów produktami, które nie tylko zaspokajają głód i pragnienie oraz dostarczają niezbędnych składników odżywczych, ale także zawierają składniki, które utożsamiane są z dodatkowymi korzyściamiWychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom w sprzedaży pojawiły się innowacyjne napoje funkcjonalne- napoje energetyczne i izotoniczne służące zaspokojeniu specyficznych potrzeb żywieniowych.  Napoje izotoniczne, to napoje które  pozwalają na szybkie uzupełnienie traconych podczas wysiłku fizycznego i intensywnego pocenia się wody i elektrolitów. Z kolei napoje energetyzujące to produkty, które ze względu na zawarte w nich składniki o działaniu pobudzającym i regenerującym, wspomagają organizm w sytuacji długotrwałego wysiłku, przede wszystkim psychicznego, wymagającego dużej koncentracji, skupienia i uwagi. Napoje energetyzujące cieszą się rosnącą popularnością zarówno w kraju, jak i na świecie. Prognozy dla tej grupy wskazują, że w kolejnych latach utrzyma się tendencja wzrostowa, a w 2020 roku wartość sprzedaży będzie równa 1,8 mld zł.

Jak widać rynek napojów zmienia się dynamicznie i jest bardzo perspektywiczny. W 2015 roku przeciętny Polak kupił 184 litry napojów bezalkoholowych, wydając na nie równowartość 135 euro. W tym samym czasie mieszkaniec Niemiec kupił aż 291 litrów napojów o wartości 365 euro, Hiszpan 255 litrów za 307 euro. Wśród kanałów sprzedaży dominują dyskonty, supermarkety i hipermarkety.

Globalnie rośnie sprzedaż napojów bezalkoholowych, na popularności zyskują też energetyki i woda butelkowana. Dlatego podmioty z tego sektora tak chętnie uczestniczą w targach i spotkaniach na całym świecie z zagranicznymi partnerami.
Przykładem są targi WorldFood Warsaw, których każda kolejna edycja to miejsce spotkań krajowych i międzynarodowych producentów, dystrybutorów i  dostawców.

„Targi WorldFood Warsaw to ogromne perspektywy dla przedstawicieli sektora napojów bezalkoholowych. Serdecznie zapraszamy, po raz piąty do udziału w wystawie – to możliwość nawiązania kontaktów z partnerami krajowymi i zagranicznymi, a także promocja wyrobów i marek. Dla producentów przygotowane zostaną specjalne spotkania B2B z przedstawicielami sieci handlowych, a także wiele ciekawych paneli dyskusyjnych” – zachęca Agnieszka Szpaderska, dyrektor targów WorldFood Warsaw.

Zapraszamy całą branżę do spotkań podczas WorldFood Warsaw 2018 w dniach 10-12 kwietnia w Warszawie.

Aby zostać Wystawcą skontaktuj się z nami :
info@worldfood.pl

Nasi Partnerzy