Największe sektory targowe – moda na ekologiczne produkty

Żywność ekologiczna to nie tylko wartości odżywcze, ale także troska o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój. Ekologia to mądre i odpowiedzialne podejście do życia, szanujące naturę i człowieka. 1 lipca 2010r. Unia Europejska wprowadziła unijne logo produkcji ekologicznej. To połączenie flagi Unii oraz liścia, który symbolizuje naturę i ideę zrównoważonego rozwoju. Z pewnością spożywanie ekologicznych produktów to nie fanaberia, a konieczność w dzisiejszym, coraz bardziej zanieczyszczonym świecie.

Konsumenci zainteresowani żywnością ekologiczną coraz częściej poszukują odpowiedników konwencjonalnego przemysłu spożywczego, ale w jakości ekologicznej. Ogólna dynamika rozwoju rynku eko jest imponująca: w ciągu 7 lat w Polsce jego wartość wzrosła ponad dwukrotnie. Według raportu IMAS International w 2015 była szacowana na 700 mln zł. Obecnie mówi się, że jest to ok. 1 mld zł. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014-2020. Głównym celem tego planu jest rozwój rolnictwa ekologicznego oraz rynku żywności ekologicznej.

W Polsce obserwuje się silny rozwój przetwórstwa ekologicznego. Od 2015 do 2016 r. liczba podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie wzrosła z 562 do 705. Szczególnie dynamicznie rozwija się w naszym kraju przetwórstwo ekologicznych owoców oraz warzyw. Jeszcze w 2014 r. w Polsce przetworzono 383 924,8 ton tych surowców, w 2015 r. ta liczba zwiększyła się niemal trzykrotnie, podobnie jak w 2016 r., kiedy przetworzono 3 821 028,2 ton warzyw i owoców w standardzie BIO.

– Rynek żywności ekologicznej stale się rozwija w dwucyfrowym tempie rok do roku i wszystko wskazuje, że nie jest chwilową modą ale wynika z chęci troski o zdrowie, ochrony środowiska, wspierania zrównoważonego rozwoju. Zauważamy to również podczas targów, gdzie strefy EcoFood i NutraFood, najogólniej mówiąc strefy dedykowane zdrowemu stylowi życia, to najbardziej poszukiwane miejsca przez wystawców i zwiedzających – mówi Agnieszka Szpaderska, dyrektor spożywczych targów WorldFood.

Branży sprzyjać będzie też z pewnością działalność organizacji zrzeszających podmioty zajmujące się produkcją, przetwórstwem i handlem, m.in. Polskiej Izby Żywności Ekologicznej oraz Stowarzyszenia „Polska Ekologia”. Należy podkreślić, że przed dynamicznie rozwijającym się w Polsce sektorem ekologicznym stoi jeszcze wiele wyzwań dotyczących m.in. zwiększania mocy produkcyjnych i poszerzania dystrybucji. Jak dotąd jednak producenci i dystrybutorzy potrafią dostosować się do szybkiego tempa ewolucji rynku produktów ekologicznych. Polskie przetwórstwo ekologiczne to w większości przetwórstwo owocowo-warzywne oraz produktów przemiału zbóż (łącznie 54%). Udział, na przykład, mleka w tym segmencie to jedynie 3%, ale zapotrzebowanie nasze rośnie i dzięki temu otwiera się furtka dla nowych przedsiębiorców. Dlatego w Polsce zaczyna się rozwijać produkcja ekologicznego mleka oraz wyrób certyfikowanych serów. O ile w 2015 r. wyniosły one zaledwie 4 095,7 ton, o tyle w 2016 r. wielkość produkcji osiągnęła wartość 149 305,3 ton. Sama liczba podmiotów zajmujących się przetwórstwem mleka zwiększyła się dwukrotnie w ciągu roku – wynika z danych IJHARS.

Moda na jedzenie pięciu zdrowych posiłków dziennie to już nie tylko moda, a zmiana mentalna w naszym społeczeństwie. Coraz więcej konsumentów jest świadomych, że odżywianie ma realny wpływ na nasze zdrowie. Żywność funkcjonalna to żywność naturalnego pochodzenia, która dzięki ściśle określonym modyfikacjom wyjątkowo dobrze wpływa na zdrowie i funkcjonowanie organizmu. Jedną z najbardziej dynamicznie rosnących kategorii produktów funkcjonalnych są te wspomagające kontrolę wagi oraz przyrost masy mięśniowej, skierowane przede wszystkim do osób aktywnie uprawiających sport. Konsumenci wybierający produkty o takiej funkcjonalności liczą także na ich naturalność pod względem stosowanych składników.

W ciągu 5 lat liczba produktów z oświadczeniami o funkcjonalności, wprowadzonych na rynek w Europie, wzrosła aż o 67%. Na Starym Kontynencie za blisko 2/3 konsumpcji żywności funkcjonalnej odpowiadają rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii. Wartość globalnego rynku żywności funkcjonalnej jest szacowana na 129 mld dolarów, a firma Adiuvo Investments prognozuje, że sprzedaż dla tej kategorii produktów spożywczych na całym świecie może w 2024 r. osiągnąć wartość aż 253 mld dolarów.

Globalny rynek żywności ekologicznej jest warty 76,6 mld euro. Potencjał rynku produktów ekologicznych w Polsce jest ogromny. Dla branży certyfikowanej żywności w naszym kraju można wysunąć bardzo optymistyczne prognozy.  Na koniec 2017 roku w Polsce działało 21,4 tys. producentów żywności ekologicznej. Więc jeśli jesteś jednym z nich,  zapraszamy na targi spożywcze World Food Poland w dniach 7-9 marca 2019 do strefy EcoFood i NutraFood ! Szczególnie zapraszamy wszystkich zainteresowanych branżą ekologiczną, produktami funkcjonalnymi i suplementami diety na profesjonalnie zorganizowane konferencje i spotkania partnerskie, podczas których można pozyskać partnerów biznesowych oraz kupców.

Więcej informacji na www.worldfood.pl
Zgłoszenia do udziału w Targach info@worldfood.pl