Uczestnicy debaty pod patronatem FoodTalks, zorganizowanej w trakcie targów WorldFood Poland 2022, odpowiadali na pytania o przyszłość wielu kategorii spożywczych m.in. roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych, produktów superfoods, funkcjonalnych, personalizowanych oraz lokalnych.
Podwyżki cen surowców spowodowane nie tylko wojną w Ukrainie
Ceny żywności w Polsce zaczęły rosnąć jeszcze przed wybuchem wojny. Było to spowodowane m.in. podwyżką cen surowców potrzebnych do ich produkcji. Konflikt zbrojny te podwyżki jeszcze bardziej nakręcił. Pojawiły się problemy z dostępnością niektórych komponentów niezbędnych do produkcji żywności np. pszenicy, gorczycy czy grochu. Artur Gajewski, Purella: białko, które stanowi ważny składnik naszych produktów wysokoproteinowych – batonów czy mixów poszło w górę o co najmniej 25% w białkach podstawowych, a w białkach o wyższych wartościach odżywczych, tych bardziej specjalistycznych lub z rzadszych surowców już o 100%.
Duże szanse rozwoju dla polskich przedsiębiorców
Według uczestników debaty, sytuacja ta daje jednak duże szanse rozwoju dla polskich przedsiębiorców. Ukraina jest ogromnym rynkiem, który dostarczał żywność do wielu krajów Afryki i Europy. Część z tych zobowiązań spadnie na Polskę. Sytuacja w dobie pandemii uwrażliwiła uważność konsumenta na to, co kupuje i w jakich ilościach. Zauważono duży wzrost świadomości odnośnie zdrowego odżywiania – według badań ponad 42% Polaków szuka wartości dodanej w produktach spożywczych. Konsumenci wybierają takie produkty, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Ich sprzedaż znacznie wzrosła podczas dwóch lat pandemii.
Polacy skłaniają się ku produktom lokalnym
Większym zainteresowaniem klientów cieszyła się również firma Pora na Pola S.A., która zajmuje się sprzedażą produktów lokalnych. Ta lokalność kojarzyła się z produktem, który może wesprzeć budowanie swojej własnej odporności. Jednak nie ma to odzwierciedlenia w przypadku wojny. W sytuacji kryzysowej konsumenci mniej myślą o ideologii lokalności i ekologii. Adrian Piwko: Lokalność byłaby idealnym rozwiązaniem na takie wstrząsy jak ten, gdybyśmy przygotowywali się do nich wcześniej. Ciężko teraz zareagować błyskawicznie, ponieważ skracanie łańcuchów dostaw to proces, który trwa latami. Nie zmienia to faktu, że ogólnie Polacy skłaniają się ku produktom lokalnym, to znaczy: chcą znać drogę pochodzenia produktu, chcą wiedzieć, że ten produkt powstał blisko.
Większa świadomość konsumenta napędza rynek nowości
Na polskim rynku pojawiają się nowe kategorie żywności np. zamienniki posiłku w formie szybkiego koktajlu z odmierzonych porcji, które są silnie rozwijane na zachodzie. Krzysztof Kozak, Supersonic Foods: potrzebujemy wygody i mamy większą świadomość tego, że dieta jest kluczem do dobrego samopoczucia, trochę długowieczności, a przede wszystkim zdrowia. Dodatkowo, firma planuje wprowadzić personalizowaną żywność, dostosowaną do indywidualnego profilu konsumenta, poprzedzoną badaniami jego DNA: wskaże to nietolerancje pokarmowe, braki w witaminach i minerałach, które do tej pory konsument przyjmował za pomocą suplementów. W przyszłości taka żywność być może zaspokoi w 100% jego zapotrzebowanie na te składniki. Kolejnym przykładem nowej, szybko rosnącej w Polsce kategorii są roślinne zamienniki produktów odzwierzęcych. Michał Misza Piosik, foodtech.ac: w przeciągu 20, 30 lat rynek mięsny będzie podzielony na trzy, mniej więcej równe części: roślinne zamienniki mięsa, mięso hodowane komórkowo oraz mięso tradycyjne, ale niechemizowane, bardziej ekologiczne. Producentów mięsa są tysiące, a jego zamienników kilkadziesiąt. Ten rynek urósł w tempie 168% tylko w 2020 roku. To ogromna okazja do bardzo szybkich wzrostów. W Stanach Zjednoczonych wydatki na roślinne zamienniki są 2, 3 razy większe i my jakoś ten rynek musimy dogonić.
W przetrwaniu na rynku niezbędne jest inwestowanie i korzystanie z najnowszych technologii
Polski rynek spożywczy ma ogromny potencjał – jest to jeden z największych sektorów gospodarki. Problemem jednak jest duża konkurencja oraz ciężkie dla biznesu czasy. Każdy uczestnik debaty podkreślił znaczenie poczucia misji zmieniania świata przedsiębiorcy. W przetrwaniu na rynku niezbędne jest inwestowanie i korzystanie z najnowszych technologii np. blockchain, który wprowadza u siebie firma Pora na Pola: Możemy połączyć produkcję, handel i logistykę w jedną bazę informacji. Szukamy prostego narzędzia, które pomoże usystematyzować sposób oferowania swojej produkcji z wyprzedzeniem – to jest to czego nam brakuje, żeby uzyskać lepsze ceny jak i brakuje tego dostawcom żeby mieć pewność sprzedaży. Nowoczesne technologie są też potrzebne do wyróżnienia na tle konkurencji. Rafał Czech, firma Bezmięsny: wiele firm i konceptów, które wchodzą na rynek jeszcze nie nadążają za tym, że technologia bardzo się zmieniła i konsument nie akceptuje każdej jakości produktu. Niestety, na rynku pojawia się sporo produktów w kategorii roślinnych zamienników mięsa, sporo z nich jest niezła, ale znaczna większość jest słaba. Gdyby pojawiły się 5 lat temu byłyby dużym wydarzeniem, jednak dzisiaj nie są niczym zaskakującym. Ważna jest również rzetelna postawa w podejściu do spraw ekologii i dobra planety. Konsument to docenia i utożsamia się z firmami, które realnie chcą zmieniać świat.
Zwiększenie skali sprzedaży i budowanie relacji handlowych strategią na czasy kryzysu
Targi WorldFood Poland to bardzo efektywne narzędzie marketingowe wspierające sprzedaż, budujące relacje handlowe i prestiż firmy. W czasach, kiedy przez pandemię i inne kryzysy spada rentowość prowadzenia biznesu i przerywane są łańcuchy dostaw, wiele firm kładzie nacisk na zdobywanie nowych klientów, a przede wszystkim pogłębienie relacji z już istniejącymi kontrahentami. Niezwykle efektywnym narzędziem w takich momentach są targi i spotkania na żywo, które dają szansę na zwiększenie skali sprzedaży.
Doskonałym rozwiązaniem w takich momentach są targi i spotkania na żywo, które dają szansę na zwiększenie skali sprzedaży.